Blogs

Trending e-commerce trends

De handel is in de loop der jaren enorm veranderd. Vroeger verhandelden we vee met de buurman, tegenwoordig kopen we bijna alles online. Er is zoveel veranderd dat volgens de rapporten de e-commerceverkoop in 2021 31 miljard dollar zal bedragen. Het is belangrijk voor organisaties om de nieuwste e-commerce trends bij te houden om concurrerend te blijven.

Door de Covid-19 pandemie is de urgentie toegenomen om de nieuwste e-commercetrends te implementeren om concurrerend te blijven. Hieronder een overzicht van de 7 belangrijkste trends in e-commerce:

1. Al Chatbots

AI-gebaseerde chatbots bestaan al een tijdje. Deze geautomatiseerde programma's kunnen een gesprek met mensen stimuleren om specifieke vragen te beantwoorden en taken uit te voeren. Ze gebruiken Natural Language Processing (NLP) om menselijke vragen te begrijpen en gericht te beantwoorden.

2. AR

Augmented Reality (AR) is de beste uitvinding sinds de stoomtrein. Het wordt steeds belangijker in de e-commerce wereld. Steeds meer e-commerceplatforms integreren AR om de koperservaring te verbeteren. Hoe? AR-oplossingen helpen consumenten huishoudelijke artikelen of kleding en accessoires uit te proberen of te testen voordat ze uiteindelijk tot aanschaf over gaan. Voor leveranciers vertaalt een tevreden klant zich in repeterende verkopen.

3. BI en analytics

Data hebben geen waarde als u geen inzicht in deze data heeft. Naarmate e-commerceplatforms groeien, zal ook de vraag naar data-analyse blijven groeien. In 2020 kunnen we zien dat data-analyseplatforms zeer gunstig blijken te zijn voor het verbeteren van productontwikkeling, klanttevredenheid, bouncepercentages en rendement. Platforms zoals BigQuery, Google Analytics en Google Datastudio kunnen u helpen uw sales funnel te beheren en te innoveren.

4. Klantbetrokkenheid en personalisatie

Klantbetrokkenheid krijgt de hoogste prioriteit voor organisaties. Organisaties zullen proberen meer mogelijkheden te vinden om op persoonlijk niveau met klanten te communiceren. Het opbouwen van ervaringen voor klanten is de eerste stap om de klanttevredenheid te maximaliseren en uiteindelijk meer verkopen te genereren.

Consumenten geven de voorkeur aan gepersonaliseerde ervaringen bij het kopen van een product. Zelfs de klant met zijn naam aanspreken wanneer hij inlogt op uw site, is voor hem een persoonlijke ervaring. Door consumenten kortingen te geven op hun verjaardagen, jubilea, enz., krijgt de verkoop een persoonlijk tintje en voelen klanten zich belangrijk.

“Als je een geweldige ervaring opbouwt, vertellen klanten elkaar daarover. Mond-tot-mondreclame is erg krachtig” - Jeff Bezos, oprichter Amazon

5. QR-codedetectie om onmiddellijke productinformatie te bieden

Technologische ontwikkelingen hebben aanzienlijke veranderingen gebracht in de manier waarop de productinformatie toegankelijk is. QR-codes zijn hier een mooi voorbeeld van. Iedereen kan deze codes scannen om over een bepaald product meer informatie te ontvangen.

Iedereen met een smartphone kan zijn camera gebruiken om QR-codes te scannen en hiermee productbeschrijving, prijzen en andere informatie te ontvangen.

6. Spraakgestuurd zoeken

Volgens onderzoeken zal in 2021 ruim 40% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Bijna alle e-commercewebsites maken nu gebruik van de mogelijkheid om gesproken zoekopdrachten te gebruiken, die gebruikers helpt te zeggen waarnaar ze op zoek zijn. Om nog maar te zwijgen van de Google-spraakassistent die direct talloze resultaten kan genereren op basis van gesproken zoekopdrachten.

7. D2C Revolutie

De direct-to-consumer-revolutie neemt de markt over. Het D2C-model maakt een directe link mogelijk tussen de fabrikant en de koper. Het wordt vaak mogelijk gemaakt via mobiele of digitale kanalen. Bedrijven willen manieren vinden om klanten rechtstreeks te bereiken en alle aspecten van die ervaring te beheersen. Het verwijderen van tussenpersoon vertaalt zich in hogere marges voor de fabrikant en lagere kosten voor de eindklant.

Online shoppers hebben hoge verwachtingen, maar weinig tot geen geduld. Aan het eind van de dag is het belangrijkste voor de eindklant: ervaring. Alle bovenstaande e-commercetrends in de een of de ander zullen de koopervaring van de eindklanten verbeteren. Ze willen het maximale weten over het product voordat ze de definitieve aankoop doen. Houd deze en vele andere e-commercetrends nauwlettend in de gaten en verwerf een concurrerende positie in de markt.

Wilt u een boost geven aan uw e-commerce platform?